Att bygga tårta!

Här kommer tutorialen som jag tidigare lovat!
Trodde jag skulle kunna lägga ut den tidigare eftersom jag är pappaledig, men jag har väldigt mycket att göra hela tiden! Trodde inte att man var så upptagen när man var föräldraledig, men det är fullt ös iaf :-)

Här kommer den iaf!

Blåbärstårta!
 


Till denna tårtan kokade jag upp egen blåbärssylt! Enkelt men riktigt gott!
Frysta blåbär och syltsocker, som ska koka upp!
I bakgrunden ser ni tårtbottnen som jag förberett.


Dela tårtbottnen. Jag har köpt ett verktyg som gör det mycket lättare!
Ta överdelen av tårtbottnen och lägg längst ner, med ovandelen upp mot mitten om man säger.


Lägg på blåbärssylten så den täcker hela bottnen. Det gör inget om det går ut över kanterna.


Lägg på nästa lager!


Nästa lager, hemmagjord vaniljkräm, spritsar jag på. Jag har enbart spacklat förr, men har upptäckt att folk generellt vill ha lite mer fyllning i tårtorna. Så då är det bättre att spritsa!


Lägg på locket


Till sist spacklar man hela tårtan för att den inte ska torka medan den står i kylen. Allt detta kan man, med fördel, göra dagen innan den dekoreras. Jag föredrar att göra det dagen innan för att tårtan ska få stå till sig lite, den blir godare då. Men det är ju förstås inte alltid man hinner det. Man kan ju även göra allt samma dag!

Jag har spacklat den med vaniljkräm här, man kan även spackla med grädde eller smörkräm om man vill.
Helst inte grädde om man ska lägga på ett lock av sugarpaste. Då kan den börja "svettas".



Slutresultat! Spritsad med blåbärsgrädde och blåbär uppe på. Jag var lite orolig för att det skulle bli för mycket blåbär, men jag blev nöjd med resultatet. Det verkade även gästerna bli.
Tyckte det var lite roligt att allt gick i samma färgton :-)

Var detta en bra "tutorial"? Eller saknade ni något? Något annat ni vill se?

Denna tårtan var till min dotters ett-årsdag. Gjorde även en annan tårta som jag ska visa er.

Kom ihåg att njuta av det goda i livet! :-)

Kommentarer
Postat av: Therés

Intressant att du spritsade på vaniljkrämen, det har jag aldrig provat.



Lägg gärna upp fler bildserier när du har tid, det är alltid roligt att se.

2011-09-06 @ 20:01:40
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0